Obowiązki pracodawcy w trakcie upalnych dni.

0
1188

Praca w upały znacznie zmniejsza naszą wydajność i negatywnie odbija się na naszym stanie psychofizycznym. Jak temu zapobiec? Wskazówki można znaleźć w przepisach prawa pracy. Otóż w trakcie letnich upałów na pracodawcach ciążą dodatkowe obowiązki.

Zmęczenie, ospałość, drażliwość, zaburzona praca serca, wysokie lub niskie ciśnienie, odwodnienie, zaostrzenie chorób przewlekłych, angina… – listę dolegliwości w tle których stoją upały można jeszcze wydłużyć. Co mówią przepisy o pracy w upały? Przede wszystkim pracodawca powinien tak organizować pracę pracowników, aby zmniejszyć jej uciążliwość. Warto widzieć, że największą efektywność i wydajność pracy osiąga się przy temperaturze w granicach 17-20 stopni. Jeżeli firmy nie zapewniają odpowiednich warunków, to pracownicy mogą odmówić wykonywania obowiązków. Za zaniedbania pracodawcy grozi też grzywna w wysokości od 1 tys. do nawet 30 tys. zł.

Klimatyzacja w pracy…

Zacznijmy od klimatyzacji. Przepisy mówią, że pracodawcy powinni zapewnić: odpowiednią temperaturę i wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnym działaniem ciepła i nadmiernym nasłonecznieniem biura. Czy jednak pracodawca ma obowiązek zapewnić klimatyzację? Niestety nie, ponieważ nie ma obecnie przepisów zobowiązujących naszych szefów do wyposażenia pomieszczeń pracy w odpowiednią klimatyzację, wentylator a nawet rolety okienne. Ich zamontowanie zależy wyłącznie od dobrej woli pracodawcy. Obowiązek ten dotyczy jedynie zakładów, w których praca jest wykonywana w pomieszczeniach, w których temperatura spowodowana procesami technologicznymi jest stale wyższa niż 30 stopni C, na przykład w hutach, zakładach odlewniczych. Wtedy pracownicy muszą mieć zapewniony pokój do wypoczynku.

Dostęp do wody…

W związku z tym, że wysoka temperatura powoduje większe wydalanie płynów z organizmu, należy je regularnie uzupełniać. Pracownicy powinni mieć zapewniony stały dostęp do wody pitnej, którą można nalać z zaworów czerpanych, np. dostęp do baniaka z wodą.

Zgodnie z polskimi przepisami ujście wody pitnej musi znajdować się w odległości do 75 m od stanowiska pracy. Są jednak wyjątki. Otóż ten obowiązek nie dotyczy pracodawców, którzy oferują pracę w wentylowanym lub klimatyzowanym biurze, chyba że temperatura w pomieszczeniu zamkniętym przekroczy 28 st. C.

DODAJ KOMENTARZ:

avatar