Claudio Santana Bórques, lider teatru Performer Persona Project z Chile z wizytą w Teatrze 3.5

0
524

„O prostej praktyce performatywnej” – tak zatytułowana jest krótka, kilkudniowa wizyta w Dzierzgoniu, profesora teatrologii na Uniwersytecie Playa Ancha w Valparaiso, reżysera, aktora i dyrektora artystycznego Performer Persona Project – Claudio Santany Bórqueza.

Przybyły na zaproszenie dzierzgońskiego teatru gość spędzi w naszym miasteczku siedem dni w trakcie, których zaplanowane jest dwudniowe seminarium złożone z pokazu jego najnowszej pracy zatytułowanej „Barranco / Wąwóz, dwóch dni warsztatów i kończącego oficjalną część wizyty wykładu performatywnego pt. „Prostota i obecność”

W programie:

  • Barranco/Wąwóz reż. C.Santana Bórques – pokaz pracy, 4 lutego godz. 19.00 (wstęp wolny)

link do wydarzenia na fb: www.facebook.com/events/772438393253143/

  • Warsztaty „Pusta przestrzeń w pracy performatywnej”, 4 – 5 lutego od 15.00 do 18.00 (koszt 130 zł/os)

link do wydarzenia na fb: www.facebook.com/events/862053927602115/

  • Wykład performatywny pt. „Prostota i obecność”, 5 lutego o godz. 19.00 (wstęp wolny)

link do wydarzenia na fb: www.facebook.com/events/862053927602115/

(seminarium odbywać się będzie w języku angielskim)

Wszystkie wydarzenia odbywać się będą w siedzibie teatru przy ul. Różanej (wejście bramą dawnej piekarni od strony ul. Ogrodowej)

Na uwagę fakt, że naukowiec i artysta tego formatu gościć będzie jedynie w trzech miejscach w Polsce tj. na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, wrocławskim Instytucie Grotowskiego i dzierzgońskim Teatrze 3.5. Takie zestawienie instytucji świadczyć może o tym jak postrzegana jest praca dzierzgońskiego zespołu na zewnątrz.

Claudio Santana Bórquez: jest aktorem i reżyserem, magistrem reżyserii teatralnej, pracuje jako profesor teatrologii na Uniwersytecie Playa Ancha w Valparaiso (Chile). Od 2010 roku dyrektor artystyczny Performer Persona Project. Wybrane realizacje: „Vigilia” (2012), „Julia” (2013), „Like a Dog in the Sun” (2013), „Losing the Battle of (the Ebro) Drunk” (2014), „Persona: Świetlistość na ścieżce aktora” (2016) i „Fałszerze duszy” (2016), „Anima” (2017), „The Gentle Disarming of the Self” (2017). W 2015 roku opublikował artykuł „O praktyce i świadomości aktora”, a w 2017 roku „Dramaturgię praktyki” (Uniwersytet Playa Ancha). W 2013 roku prowadził specjalistyczny program studiów „Performer”. W latach 2008–2010 pracował jako aktor w Laboratorio Permanente di Ricerca sull’Arte dell’Attore (Turyn, Włochy). W 2008 roku uczestniczył w cyklu warsztatów „Atelier” realizowanych w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego oraz projekcie „Horyzonty” Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards.

Performer Persona Project kultywuje praktykę wykonawcy, koncentruje się na doświadczeniu na żywo człowieka w akcji, rozwijany jako spektakle i otwarte wydarzenia. Projekt został zainicjowany w 2010 roku, więc w 2020 roku realizuje pierwszą dekadę artystycznej ścieżki.

Słowo „proste” jest tym, co napędza obecne badania Performer Persona Project. Prostota oznacza odrzucenie czegokolwiek, co może się przykryć (tj. Przedmiotów, słów, gier społecznościowych, wszystkiego, co może być fałszywe). Jest to bardziej decyzja etyczna niż opcja estetyczna, a jego głównym odniesieniem jest praca i myśl Jacka Zmysłowskiego (1953–1982), który stwierdził, że jedynymi elementami, które istnieją w tej opcji, są osoby i przestrzeń między nimi. Obecna wizyta to czas na badania i podzielenie się z uczestnikami strategiami na tej drodze, które mogą dać nową perspektywę pracy artystycznej.

fot. M. Zakrzewski/T.Papuczys/M.Urtubia

DODAJ KOMENTARZ:

avatar